Juuristen sukusoppa

Olen nimennyt tämän hyvin yksinkertaisen, mutta maukkaan kasvissosekkeiton Juuristen sukusopaksi. Tarina nimen takana juontaa siihen, että olen tarjonnut keittoa jo kahdesti apukokin syntymäpäiväjuhlilla. Minulla on iso perhe ja vieraita synttäreillä on välillä lähemmäs 30 henkeä. Tyttönimeni on Juurinen ja koska keittoon tulee juureksia ja sitä on helppo tehdä sukulaisille isokin satsi - on tämä Juuristen sukusoppaa. Tänään tein sitä vain minulle ja apukokille, mutta annos on helppo vaikka kymmenkertaistaa. Se, mitä kasviksia käytät ja mitä tarjoat keiton kanssa, muuttaa sopan heti erilaiseksi. Omat suosikkipäälliset ovat itse tehdyt leipäkrutongit, erilaiset pähkinät ja siemenet, kuivattu sipuli, yrtit, chili, tacosipsit, ranskankerma... Minä, keitto ja raejuusto emme kuulu yhteen. Laita keittoon edes vähän perunaa niin sinun ei tarvitse suurustaa keittoa. 

Viidelle

* n. 600g kasviksia/juureksia (laitoin itse tänään 5 isoa porkkanaa, 3 perunaa, yhden sipulin)
* n. 1,2 l kasvislientä (niin että kasvikset peittyvät)
* suolaa, mustapippuria
* 1 prk koskenlaskija voimakas, valmiiksi juokseva juusto purkissa

Kuori ja pilko kasvikset ja keitä kasvisliemessä pehmeiksi. Mausta suolalla ja pippurilla. Soseuta keitto sauvasekoittimella ja lisää koskenlaskija. Sekoita ja keitä hiljalleen vielä n. 5 minuutin ajan. 

Kommentit

Suositut tekstit